Bron: https://www.linkedin.com/pulse/big-ideas-2020-facebook-amazon-netflix-more-business-trends-roughol/
Praten over geestelijke gezondheid op het werk is niet langer een taboe
De wereldeconomie is er bij gebaat om geestelijke gezondheid meer aandacht te geven. Er gaat jaarlijks namelijk ruim 900 miljard euro aan productiviteit verloren als gevolg van deze klachten, volgens een schatting van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO).
Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) kampt een op de vijf werkenden met psychische problemen. Voor zowel werkgevers als werknemers is het dus van belang dat we het taboe dat nog altijd rust op mentale problemen doorbreken. Uiteindelijk is het aan de werknemer zelf om het onderwerp op werk aan te snijden. ‘Presenteer niet alleen maar een probleem maar kom ook met een plan. Het is belangrijk dat je je mentale problemen niet brengt als iets dat je baas moet oplossen’, raadt klinisch psycholoog Ellen Hendriksen aan.
Vanwege een hardnekkig stigma is het wel verstandig als werknemers eerst de bedrijfscultuur inschatten om te bepalen hoe ze het onderwerp het beste kunnen aankaarten. Managers kunnen wel het goede voorbeeld geven door openlijk over hun eigen problemen te praten. Het is in ieder geval belangrijk om een veilige bedrijfscultuur te creëren, waarin werknemers zich tot een vertrouwenspersoon kunnen richten. Op naar een tijd waarin mentale klachten even serieus worden genomen als fysieke gezondheidsproblemen!
Focus wordt een belangrijke vaardigheid
Zit jij ook weleens tijdens je werk gedachteloos door je Instagram-feed te scrollen? Je bent niet de enige. In een onderzoek van het leerplatform Udemy gaf twee van de drie werknemers toe dat ze minstens een uur per dag op hun telefoon keken in de tijd van de baas. Dit is een kostenpost voor het bedrijf maar ook voor de werknemers zelf. Er is nog maar verrassend weinig onderzoek over dit onderwerp te vinden maar in de onderzoeken die er zijn wordt het productiviteitsverlies geschat op honderden miljarden dollars . En dan hebben we het alleen nog maar over de VS.
‘Hoewel iedereen weleens afgeleid kan zijn, ben je er uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor,’ schrijft Nir Aval , auteur van het boek ‘Indistractable: How to Control Your Attention and Choose Your Life’. Eyal geeft tips in zijn boek die je helpen je concentratie langdurig vast te houden : beheers je inwendige triggers, plan je dag en maak afspraken met jezelf en je vrienden. Maak het pakken van je telefoon niet te makkelijk. ‘Er zijn twee soorten mensen,’ concludeert Eyal. ‘Mensen die hun concentratie en leven laten manipuleren door anderen en mensen die zich niet laten afleiden.’
Flexibele geest voor flexibel leven en werk
Werkgevers ontkomen er niet aan om steeds vaker flexibele arbeidsregelingen te treffen. Toch blijft de grote vraag: worden werknemers niet stiekem gestraft als ze daadwerkelijk gebruik maken van dit soort regelingen? Bedrijven die het beste talent willen werven en behouden, zullen in 2020 een antwoord op deze vraag moeten hebben.
Jongere werknemers verlangen een andere en — meer flexibele — relatie met hun werk, stelt een artikel van de New York Times van Claire Cain Millers en Sanam Yar. Vooral vrouwelijke werknemers, voor wie flexibel werken vaak ten koste gaat van de hoogte van hun salaris en promoties, zouden hiervan profiteren. Uit onderzoek blij dat de hoger opgeleide vrouwen die hun baan hebben opgezegd, 69 procent aangeeft dat ze gebleven zouden zijn als ze meer flexibiliteit hadden gehad
Alleen het beleid van een bedrijf veranderen is niet genoeg; er moet ook een cultuuromslag plaatsvinden. Een bedrijf kan flexibel werk bieden maar als managers dit in de praktijk tegenhouden heeft dat beleid geen zin. ‘We moeten iets doen om talent te ontketenen,’ zegt de oprichter en ceo van carrièreplatform LandIt, Lisa Skeete Tatum. ‘Flexibel werken betekent flexibel denken. Dus moet je beginnen met het uitgangspunt van de werknemers zelf.’
Voor nog meer trends in 2020, ga naar: https://www.linkedin.com/pulse/big-ideas-2020-facebook-amazon-netflix-more-business-trends-roughol/
Auteurs en redacteuren: Isabelle Roughol, Liza Jansen, Scott Olster, Caroline Fairchild, Beth Kutscher en Devin Banerjee. Afbeeldingen: Greg Lee.